play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
playlist_play chevron_left
volume_up
  • cover play_arrow

    radio SOMEȘ radio SOMEȘ - tradiție și folclor

  • play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Runcu Salvei jud. Bistrita Nasaud

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Mirsid jud. Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Asuaju de Sus jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Petrova jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Dorolt jud. Satu Mare

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Somes Odorhei jud Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Salsig jud Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal comuna Ruscova jud Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal comuna Leordina jud Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal comuna Jichisu de Jos jud Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Iara jud. Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Farcasa jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Suciu de Sus jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Lapus jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Coroieni jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Viseu de Jos jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Bogdan Voda jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Apa jud. Satu Mare

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Marca judetul Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Sapanța jud. Maramureș

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Pomi jud. Satu Mare

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Ileanda jud. Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Hida jud. Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Dragu jud. Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal orașul Ardud jud. Satu Mare

  • cover play_arrow

    Calator Prin Ardeal Comuna Desesti jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Dragu jud. Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Judetul Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Tautii Magheraus jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Ocna Sugatag jud. Maramures

General

125 de ani de lumină în întuneric: Liceul pentru Deficienți de Vedere Cluj-Napoca, aniversat sub egida Consiliului Județean Cluj!

today16/10/2025

Background
share close

Cea mai veche școală pentru nevăzători din România, Liceul Special pentru Deficienți de Vedere din Cluj-Napoca, a sărbătorit 125 de ani de activitate dedicată copiilor cu deficiențe vizuale. Instituția funcționează sub autoritatea Consiliului Județean Cluj, care sprijină constant dezvoltarea învățământului special în județ.

Evenimentul festiv a avut loc în 15 octombrie, în prezența vicepreședinților Consiliului Județean Cluj, Radu Rațiu și Vákár István, și a reunit cadre didactice, foști și actuali elevi, specialiști din domeniul educației speciale, dar și invitați de marcă din comunitate.

Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj, a transmis un mesaj emoționant:

„La nivelul comunității noastre s-a înțeles încă de acum 125 de ani această nevoie, de a veni în sprijinul generațiilor de copii care văd și simt lumea într-un mod diferit. Generații după generații de educatori și profesioniști și-au dedicat activitatea pentru a aduce o rază de lumină pentru cei care se străduiesc din greu să o întrezărească. De-a lungul acestui îndelungat timp, administrațiile locale au înțeles și au asumat susținerea acestei activități. Într-o lume în care întunericul este o constantă, lumina adusă de activitatea depusă în cadrul acestei instituții înseamnă mult. Tocmai de aceea este de salutat profesionalismul și dedicarea tuturor celor implicați în acest efort.”

În prezent, liceul oferă servicii educaționale pentru peste 220 de copii și tineri cu deficiențe vizuale și asociate, proveniți din 19 județe ale țării. Activitatea instituției acoperă toate ciclurile educaționale și include terapii de compensare, echipamente moderne, materiale adaptate (inclusiv Braille) și activități de autonomie personală.

Cu o infrastructură extinsă, internat, cantină, tipografie Braille, bibliotecă specializată, laboratoare moderne și un SmartLab, liceul este un model de bune practici la nivel național. De altfel, a fost decorat în 2024 cu Ordinul „Meritul pentru Învățământ” în grad de Ofițer de către Președintele României.

Grație sprijinului Consiliului Județean Cluj, liceul a reușit să implementeze peste 20 de proiecte europene, fiind prima instituție de învățământ special din țară membră a rețelei europene ENVITER, dedicată educației și cercetării pentru persoanele cu deficiențe de vedere.

Radu Rațiu, vicepreședinte Consiliului Județean Cluj:

„125 de ani de muncă și dedicare nu sunt puțini. Mulțumim întregii echipe a liceului și celor care și-au adus, de-a lungul timpului, contribuția la dezvoltarea acestei prestigioase instituții de învățământ. Mulțumim pentru munca de excelență pedagogică, mulțumim pentru că aduceți un pic de lumină acestor copii minunați. Protecția copiilor cu nevoi speciale va beneficia în permanență de o atenție deosebită din partea Consiliului Județean Cluj. Vom continua să oferim tot sprijinul necesar astfel încât dumneavoastră și copiii de aici să puteți beneficia de activități la standarde europene. Felicitări tuturor!”

Mesajul special transmis de Alin Tișe tuturor celor care „se regăsesc în această lume în care lumina are altă valoare.”
„Liceul Special pentru Deficienți de Vedere, unitate de învățământ aflată sub autoritatea Consiliului Județean, a marcat zilele acestea 125 de ani de activitate.
Într-o lume în care întunericul este o constantă, lumina adusă de activitatea depusă în cadrul acestei instituții înseamnă mult. Un mult pe care nu toată lumea îl înțelege la adevărata sa valoare. Tocmai de aceea este de salutat profesionalismul și dedicația tuturor celor implicați în acest efort. Mulțumirile sau felicitările noastre nu sunt îndeajuns pentru a sublinia aceast fapt. Trebuie obligatoriu completate cu recunoștința noastră care, sunt sigur, se adaugă celei a părinților sau copiilor care beneficiază de serviciile acesteia.
Textul de față este oferit de mine celor care, într-un fel sau altul, se regăsesc în această lume în care lumina are o altă valoare.
Al șaselea limbaj
Nu e nici sunet pe care să îl poată spune și nici imagine pe care să o poată vedea. Nu e nici iubire spusă, nici frumusețe văzută. Nu e nici atingere, nici gând. Este o punte care nu se scrie cu litere și nu se rostește cu glas, ci se naște din vibrații- energii invizibile.
Nimeni nu le-ar fi dat o șansă!
El nu vedea. Ea nu vorbea. Două jumătăți frânte, rătăcind printr-o lume care cere ochi pentru a te înțelege și glas pentru a te recunoaște. Dar, tocmai acolo unde lumina și sunetul lipsesc, s-a născut ceva ce nu există în niciun dicționar. Între ei doi, s-a ridicat un pod din tăceri și vibrații, din tresăriri de piele și respirații sincronizate, din energia emoțiilor, sentimentelor trăite.
Orbului îi lipsește lumina, nu a putut să-i vadă frumusețea niciodată, iar mutei îi lipsește vocea, nu a putut să-i spună niciodată ”te iubesc”, dar între ei există un teritoriu nevăzut în care lipsurile devin suficiente, acceptate, transformându-se în preaplinuri. Își transmit emoțiile prin ritmul respirației, prin temperatura pielii, tremurul corpului, prin felul în care își întâlnesc emoțiile.
Ea învață să „vorbească” prin bătăile pulsului atins de mâna lui. Prin felul în care inima lui îi transmite energia unică. El învață să „vadă” prin felul în care ea îl strânge la piept, îl îmbrățișează și îl face să se piardă în emoție, desenând contururi de viață în întunericul lui. El îi „citea” emoțiile în felul în care îi pulsa sângele sub piele, ca o poezie bătută într-un limbaj, asemeni unui cod al inimii. Ea îi „auzea” gândurile în felul în care mâna lui tremura când o mângâia, când se pierdeau în întuneric, ca și cum trupul îi traducea dorurile și dorințele.
Emoțiile reale și puternice dintre ei transmiteau trupurilor lor acea trăire fascinantă care a determinat apariția între ei a celui de-al șaselea limbaj. Un limbaj pe care nimeni nu-l putea fura, pentru că nu avea litere, nu avea cuvinte, nu avea sunete. Era doar al lor. Un limbaj în care „te iubesc” nu se spune, ci se respiră. În care „mi-e dor” nu se strigă, ci se simte precum un impuls blând sub piele.
Acest limbaj nu se poate traduce. Nici nu are nevoie. Se trăiește. În loc de „te iubesc”, el își lipea fruntea pe fruntea ei și ea știa și făcea la fel. În loc de „mi-e dor”, ea îsi lipește capul de pieptul lui, de inima, cu o intensitate crescătoare, și el simte dorul ei, iar absența e transformată în prezență.
Nimeni nu știa. Două degete pe piept. O viață întreagă împreună, deși nimeni nu le dădea vreo șansă. Doua degete puse pe piept, pe inimă, înseamnă “două suflete – inimi pereche “ , confirmand că aparțin unul altuia pe vecie și nimeni niciodată nu îi va despărți.
Când mâna lui atingea ușor pieptul ei, apăsând cu două degete deasupra inimii, era mai mult decât un gest: era jurământul lor. Înseamnă „aparținem unul altuia pentru totdeauna”.
Nu aveau nevoie de inele. Nu aveau nevoie de cuvinte sau martori. Două degete, atât. O atingere care spunea mai mult decât toate promisiunile lumii. Oriunde s-ar fi aflat, oricât de greu ar fi fost drumul, gestul acesta îi readucea în același univers invizibil, în care lumina și glasul nu mai contau. Era sigiliul iubirii lor, semnul prin care își aminteau că au inventat un limbaj pe care nimeni altcineva nu-l putea înțelege.
Al șaselea limbaj e un alfabet al sufletului, construit din vibrații, emoții, dor, tăceri și tresăriri. În el nu există minciună, pentru că trupul nu știe să înșele. Este poate singurul limbaj din lume în care iubirea nu are nevoie de dovezi, pentru că se simte direct, ca o muzică pe care o aud doar două inimi aflate pe aceeași frecvență.
Oamenii din jur îi priveau ca pe o enigmă. Unii îi judecau. Alții îi admirau. Dar nimeni nu înțelegea cu adevărat că, în timp ce lumea se certa pentru cuvinte și imagini, ei doi descoperiseră cel mai rar dar: al șaselea limbaj, limbajul iubirii absolute, imposibil de trădat.
O viață trăită cu acest limbaj este o frescă a imposibilului devenit posibil: două ființe care nu au acces la codurile obișnuite ale lumii inventează o limbă mai bogată decât toate. O limbă pe care nici orbii, nici muții, nici cei „întregi” n-o pot învăța cu adevărat, pentru că ea se naște doar din curajul de a iubi infinit, acolo unde lipsa se transformă în miracol.
Două absențe care au inventat ceva ce oamenii nu pot spera: o prezență și o viață mai vie și cu emoție care cuprinde toate glasurile și luminile lumii. Este povestea a două suflete – Ian și Ina- pereche pentru vecie, un miracol unde alfabetul sufletului devine al șaselea limbaj: limbajul iubirii absolute!”
Ar putea fi o imagine cu eclipsă

Ar putea fi o imagine cu text care spune „มิดุญภางาร์ปิน RAT 125 CERTIFICAT DE APRECIERE Se acordă instituției CONSILIUL JUD UDEȚEAN CLUJ. cu ocazia aniversăriia 125 de existențãa istentãa LICEULUI SPECIAL PENTRU DEFICIENȚI DE VEDERE, CLUJ-NAPOCA, ins semn de recunoștințăs apreciere bentru contributia adusă dezvoltärii instituționale şicreșterii calității actului educaționalla elevii cu dizabilități vizuale și dizabilități senzoriale multiple. Director, prof.RAMONAIONELAAMURESAN prof. RAMONA IONELRMMHRESAN နန်တရြား်”

Ar putea fi o imagine cu redacţie, podium şi text care spune „125 dewipe DEANI 125DEANI ลนไป๒( ผาด DE ANI ิดล . №Ke RE ili Licenl Special pentru Deficiente de Vedere Cị Napoca Oistorie O istorie care 3 125 ane uM vutor care He a4a He inspiră! 1900 1900-2025 2025”

Ar putea fi o imagine cu unul sau mai mulţi oameni şi text

Ar putea fi o imagine cu unul sau mai mulţi oameni şi vioară

Ar putea fi o imagine cu unul sau mai mulţi oameni şi podium

Ar putea fi o imagine cu unul sau mai mulţi oameni

Ar putea fi o imagine cu unul sau mai mulţi oameni şi vioară

Ar putea fi o imagine cu unul sau mai mulţi oameni

Ar putea fi o imagine cu text

Ar putea fi o imagine cu podium şi text care spune „onal I cETTCs CERITCS LiceulSpecialpentra Liceul Special bentru Deficienti de Vedere Cj y-Napoca O storie istorieca care neonoreazăși 125 ane unvutor uM vutor care He ono4caHa de deane He inspiră! 900 900-2025 2025”

Ar putea fi o imagine cu text

Ar putea fi o imagine cu televizor şi text care spune „125DEANI 125 DE DE EANL CUNOȘTINȚĂ CUNOȘTINTAȘIAPRECIERE ȘI APRECIERE Licent Special Sbecialpentru pentru Deficientide de Vedere Cý Napoca istorie care Distoriecare 125 deane 25 uH viilor care He e4aaae se He inspiră.! 1900 -2025 2025”

Ar putea fi o imagine cu studiu şi text

Written by: Moldovan Raluca