play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
playlist_play chevron_left
volume_up
  • cover play_arrow

    radio SOMEȘ radio SOMEȘ - tradiție și folclor

  • play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Runcu Salvei jud. Bistrita Nasaud

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Mirsid jud. Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Asuaju de Sus jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Petrova jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Dorolt jud. Satu Mare

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Somes Odorhei jud Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Salsig jud Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal comuna Ruscova jud Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal comuna Leordina jud Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal comuna Jichisu de Jos jud Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Iara jud. Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Farcasa jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Suciu de Sus jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Lapus jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Coroieni jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Viseu de Jos jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Bogdan Voda jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Apa jud. Satu Mare

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Marca judetul Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Sapanța jud. Maramureș

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Pomi jud. Satu Mare

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Ileanda jud. Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Hida jud. Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Dragu jud. Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal orașul Ardud jud. Satu Mare

  • cover play_arrow

    Calator Prin Ardeal Comuna Desesti jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Dragu jud. Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Judetul Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Tautii Magheraus jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Ocna Sugatag jud. Maramures

General

Expoziție de autovehicule ARO și IMS la Facultatea de Istorie și Filosofie din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca

today15/05/2024

Background
share close

Clujenii pot admira azi patru autoturisme ARO și IMS expuse în curtea clădirii în care învață studenții și masteranzii Facultății de Istorie și Filosofie a UBB, pe strada Napoca, nr. 11. Expoziția se deschide la ora 10,00. Aceasta este organizată de către studenții specializărilor Etnologie, Turism Cultural și Istoria Artei în cadrul cursului și seminarului „Patrimoniu Industrial”.

Evenimentul pornește de la ideea prezentării unor exemple spectaculoase din patrimoniul industrial românesc. Acestea au făcut parte din peisajul urban și rural românesc timp de o jumătate de secol, fiind foarte cunoscute și pe plan internațional.

Istoria automobilului de teren românesc

România a început să producă autoturisme de teren în anul 1957. Primul automobil  s-a numit M 57 și a ieșit pe poarta uzinei de la Câmpulung Muscel. Atunci au fost produse 154 de exemplare. În anul 1959 se obține o variantă îmbunătăţită numită M59 și se produc 803 exemplare. Din anul 1969 maşinile de teren poartă sigla Aro.

În 1972 s-a lansat „familia” Aro 24. Abia în 1978 este folosit un motor diesel românesc pe Aro 4×4. Acesta se numea D-127 şi provenea de la uzina Tractorul Braşov. În anul 1986 existau contracte active de export pentru 35 de ţări. În 1990 este prezentat la Târgul Internaţional Bucureşti modelul Aro 244 Hunter, exportat în Franţa, Spania, Ceho-Slovacia cu motoare Renault.

În 1991 se înregistrează o producţie de 9.240 unităţi. Producţia pe anul 1992 este de 10.152 unităţi, 3.000 de unităţi fiind exportate în Franţa, Spania, Belgia, Grecia, Maroc, Angola, Argentina, Venezuela ş.a. În 1998 este introdusă şi varianta turbo diesel (turbosuflanta produsă la Hidromecanica Braşov) a motorului DX 28-01, dezvoltând 88 cp la 4000 rpm. În acelaşi an pornesc unele colaborări cu Daewoo România şi Toyota.

Automobilul de teren a ieșit din fabricație în anul 2003 în România. În Cehia, Aro s-a fabricat până în 2013.

Elena Vesa

Written by: Elena Vesa