Listeners:
Top listeners:
radio SOMEȘ radio SOMEȘ - tradiție și folclor
Calator prin Ardeal - Orasul Cavnic Jud. Maramures
Calator prin Ardeal - Satulung jud. Maramures
Calator prin Ardeal - Huedin jud. Cluj
Calator prin Ardeal - Sighetu Marmatiei
Calator prin Ardeal - Negresti Oas jud. Satu Mare
Calator prin Ardeal - Comuna Ciucea jud. Cluj
Calator prin Ardeal - Comuna Negreni jud. Cluj
Calator prin Ardeal - Comuna Camar jud. Salaj
Calator prin Ardeal - Comuna Sanmartin Bihor
Calator prin Ardeal - Jibou Jud. Salaj
Calator prin Ardeal - Comuna Cernesti Maramures
Călător prin Ardeal - Ardusat-județul Maramureș
Călător prin Ardeal - Certeze-județul Satu-Mare
Călător prin Ardeal-comuna Mireșu Mare-județul Maramureș
Călător prin Ardeal-comuna Letca- județul Sălaj
Călător prin Ardeal - comuna Dumbrăvița - Maramureș
Călător prin Ardeal-comuna Rona de Jos-Maramureș
Călător prin Ardeal-comuna Bistra - Maramureș
Călător prin Ardeal -comuna Săcălășeni Radio Someș
Calator prin Ardeal - Baia Mare
Călător prin Ardeal -județul Cluj Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Năpradea Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Valea Chioarului Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Remetea Chioarului Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Recea Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Repedea Radio Someș
Călător prin Ardeal -orașul Șomcuta Mare Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Budești Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Rozavlea Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Poienile de sub Munte Radio Someș
Asociația Română pentru Propaganda și Istoria Aeronauticii „Smaranda Brăescu”Cluj îi invită pe clujeni azi de la ora 12.00, la cimitirul Someșeni unde va avea loc la comemorarea eroului Adj. Av. Traian Darjan. Pe 25 februarie se împlinesc 79 de ani de la moartea eroică a aviatorului clujean.
Adjutantul aviator Traian Dârjan, s-a născut la 18 noiembrie 1920, în localitatea Someşeni, judeţul Cluj, într-o familie de agricultori. A urmat cursurile Şcolii din localitatea natală. A învăţat pilotajul avioanelor pe terenul aeroportului actual, unde în anul 1939 a fost brevetat pilot Gr. II. Apoi, din anul 1940 până în anul 1942, a urmat cursurile Şcolii Militare de Subofiţeri Naviganţi, clasându-se al 49-lea din 110 absolvenţi.
A efectuat mai multe zboruri pe aparate mai pretenţioase, aşa cum au fost cele de tip SET ori PZL, în urma cărora s-a putut aprecia că Traian Dârjan era un pilot capabil să zboare pe orice avion de vânătoare. Astfel, după ce a parcurs fără probleme programul de zbor pentru renumitul ,,sicriu zburător”, cum a fost socotit avionul italian Nardi, l-au trecut pe avionul românesc de vânătoare IAR-80, pentru care a demonstrat o adevărată vocaţie.
După terminarea Şcolii Militare de Subofiţeri Naviganţi a fost repartizat pentru antrenament pe avioanele de război, în faimoasa şcoală de vânătoare de la Galaţi.
A fost repartizat apoi Grupului 9 Vânătoare, care se pregătea la Tiraspol, împreună cu germanii, pe avioanele Me-109 G. Acolo, noii camarazi, atât germani, cât şi români, i-au remarcat repede voinţa, spiritul de iniţiativă, spontaneitatea, perseverenţa şi caracterul ferm. Avea numai 23 de ani când stăpânea avioane deosebit de complexe şi pretenţioase, pe linie de pilotaj şi tehnică, promiţând de pe atunci că va fi un bun coechipier şi luptător aerian, ceea ce în aviaţia de vânătoare de atunci era destul de greu.
În luna septembrie a anului 1943, Grupul 9 Vânătoare a fost trimis pe frontul de Est şi o dată cu el a plecat şi Traian Dârjan, hotărât să-şi facă datoria, astfel încât, până la sfârşitul anului adunase 90 de misiuni executate la inamic, reuşind să doboare 3 avioane sovietice.
Anul 1944 l-a găsit tot pe front, însă mai călit în lupte, bucurându-se de comanda şi strălucita camaraderie aeriană a unora dintre cei mai vestiţi piloţi de vânătoare ca Al. Şerbănescu, Bâzu Cantacuzino, Mucenica, Gh. Popescu, Dobran Nicoară, Lungulescu, Miron şi alţii.
A participat la lupte grele, duse eroic atât cu formațiile de avioane americane, cât și cu cele rusești.
După declanşarea ofensivei sovietice, vânătorii Gr. 9 Vt. au trebuit să susţină o luptă aeriană cu o formaţie masivă de avioane sovietice, la sud de Iaşi. Cu acea ocazie, Traian Dârjan a fost lovit în motorul şi radiatoarele de răcire ale avionului. A ajuns totuți să aterizeze, dar a fost luat prizonier. A reușit să avedeze și în 30 septembrie 1944 a ajuns în Transilvania, înrolându-se, din nou, în Gr. 9 Vânătoare şi luând parte la luptele duse împotriva Germaniei fasciste, executând misiuni aeriene pentru eliberarea Transilvaniei de Nord, a Ungariei şi a unei părţi din fosta Cehoslovacie.
Pentru misiunile îndeplinite în anul 1944 a fost numit asul nr. 1 al aviaţiei româneşti.
La 25 februarie 1945, adjutantul aviator Traian Dârjan a fost lovit mortal, căzând eroic la datorie într-o misiune pe frontal de vest. Ultimele sale cuvinte au fost: „Misiune îndeplinită!”
Elena Vesa
Written by: Elena Vesa
Asociația Română pentru Propaganda și Istoria Aeronauticii "Smaranda Brăescu"Cluj aviator erou comemorare Traian Dârjan
Emisiune de promovare a valorilor tradiționale.
closeCopyright radio SOMES 2024