Listeners:
Top listeners:
radio SOMEȘ radio SOMEȘ - tradiție și folclor
Calator prin Ardeal Comuna Dorolt jud. Satu Mare
Calator prin Ardeal Comuna Somes Odorhei jud Salaj
Calator prin Ardeal Comuna Salsig jud Maramures
Calator prin Ardeal comuna Ruscova jud Maramures
Calator prin Ardeal comuna Leordina jud Maramures
Calator prin Ardeal comuna Jichisu de Jos jud Cluj
Calator prin Ardeal Comuna Iara jud. Cluj
Calator prin Ardeal Comuna Farcasa jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Suciu de Sus jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Lapus jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Coroieni jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Viseu de Jos jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Bogdan Voda jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Apa jud. Satu Mare
Calator prin Ardeal Comuna Marca judetul Salaj
Calator prin Ardeal Comuna Sapanța jud. Maramureș
Calator prin Ardeal Comuna Pomi jud. Satu Mare
Calator prin Ardeal Comuna Ileanda jud. Salaj
Calator prin Ardeal Comuna Hida jud. Salaj
Calator prin Ardeal Comuna Dragu jud. Salaj
Calator prin Ardeal orașul Ardud jud. Satu Mare
Calator Prin Ardeal Comuna Desesti jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Dragu jud. Salaj
Calator prin Ardeal Judetul Salaj
Calator prin Ardeal Tautii Magheraus jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Ocna Sugatag jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Nimigea jud. Bistrita-Nasaud
Calator prin Ardeal Comuna Aiton jud Cluj
Calator prin Ardeal Com Grosii Tiblesului jud Maramures
Calator prin Ardeal Com. Sanpaul jud. Cluj
Asociația Română pentru Propaganda și Istoria Aeronauticii „Smaranda Brăescu”Cluj îi invită pe clujeni azi de la ora 12.00, la cimitirul Someșeni unde va avea loc la comemorarea eroului Adj. Av. Traian Darjan. Pe 25 februarie se împlinesc 79 de ani de la moartea eroică a aviatorului clujean.
Adjutantul aviator Traian Dârjan, s-a născut la 18 noiembrie 1920, în localitatea Someşeni, judeţul Cluj, într-o familie de agricultori. A urmat cursurile Şcolii din localitatea natală. A învăţat pilotajul avioanelor pe terenul aeroportului actual, unde în anul 1939 a fost brevetat pilot Gr. II. Apoi, din anul 1940 până în anul 1942, a urmat cursurile Şcolii Militare de Subofiţeri Naviganţi, clasându-se al 49-lea din 110 absolvenţi.
A efectuat mai multe zboruri pe aparate mai pretenţioase, aşa cum au fost cele de tip SET ori PZL, în urma cărora s-a putut aprecia că Traian Dârjan era un pilot capabil să zboare pe orice avion de vânătoare. Astfel, după ce a parcurs fără probleme programul de zbor pentru renumitul ,,sicriu zburător”, cum a fost socotit avionul italian Nardi, l-au trecut pe avionul românesc de vânătoare IAR-80, pentru care a demonstrat o adevărată vocaţie.
După terminarea Şcolii Militare de Subofiţeri Naviganţi a fost repartizat pentru antrenament pe avioanele de război, în faimoasa şcoală de vânătoare de la Galaţi.
A fost repartizat apoi Grupului 9 Vânătoare, care se pregătea la Tiraspol, împreună cu germanii, pe avioanele Me-109 G. Acolo, noii camarazi, atât germani, cât şi români, i-au remarcat repede voinţa, spiritul de iniţiativă, spontaneitatea, perseverenţa şi caracterul ferm. Avea numai 23 de ani când stăpânea avioane deosebit de complexe şi pretenţioase, pe linie de pilotaj şi tehnică, promiţând de pe atunci că va fi un bun coechipier şi luptător aerian, ceea ce în aviaţia de vânătoare de atunci era destul de greu.
În luna septembrie a anului 1943, Grupul 9 Vânătoare a fost trimis pe frontul de Est şi o dată cu el a plecat şi Traian Dârjan, hotărât să-şi facă datoria, astfel încât, până la sfârşitul anului adunase 90 de misiuni executate la inamic, reuşind să doboare 3 avioane sovietice.
Anul 1944 l-a găsit tot pe front, însă mai călit în lupte, bucurându-se de comanda şi strălucita camaraderie aeriană a unora dintre cei mai vestiţi piloţi de vânătoare ca Al. Şerbănescu, Bâzu Cantacuzino, Mucenica, Gh. Popescu, Dobran Nicoară, Lungulescu, Miron şi alţii.
A participat la lupte grele, duse eroic atât cu formațiile de avioane americane, cât și cu cele rusești.
După declanşarea ofensivei sovietice, vânătorii Gr. 9 Vt. au trebuit să susţină o luptă aeriană cu o formaţie masivă de avioane sovietice, la sud de Iaşi. Cu acea ocazie, Traian Dârjan a fost lovit în motorul şi radiatoarele de răcire ale avionului. A ajuns totuți să aterizeze, dar a fost luat prizonier. A reușit să avedeze și în 30 septembrie 1944 a ajuns în Transilvania, înrolându-se, din nou, în Gr. 9 Vânătoare şi luând parte la luptele duse împotriva Germaniei fasciste, executând misiuni aeriene pentru eliberarea Transilvaniei de Nord, a Ungariei şi a unei părţi din fosta Cehoslovacie.
Pentru misiunile îndeplinite în anul 1944 a fost numit asul nr. 1 al aviaţiei româneşti.
La 25 februarie 1945, adjutantul aviator Traian Dârjan a fost lovit mortal, căzând eroic la datorie într-o misiune pe frontal de vest. Ultimele sale cuvinte au fost: „Misiune îndeplinită!”
Elena Vesa
Written by: Elena Vesa
Asociația Română pentru Propaganda și Istoria Aeronauticii "Smaranda Brăescu"Cluj aviator erou comemorare Traian Dârjan
Emisiune informativă pe teme de actualitate.
closeCopyright radio SOMES 2024