play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
playlist_play chevron_left
volume_up
  • cover play_arrow

    radio SOMEȘ radio SOMEȘ - tradiție și folclor

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Com Grosii Tiblesului jud Maramures

  • play_arrow

    Calator prin Ardeal Com. Sanpaul jud. Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Rodna

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Luna jud Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Orasul Viseu de Sus jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Targu Lapus judetul Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Suatu judetul Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Sisesti jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Moftin jud. Satu Mare

  • play_arrow

    Calator prin Ardeal - Comuna Mediesu Aurit jud Satu Mare

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 27 - Regulamentul Organic Revolutia de la 1848 si Avram Iancu

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 26 - Principatele dupa Tudor Vladimirescu si modernizarea lor

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 25 - Tudor Vladimirescu

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 24 - Epoca Fanariota 2 Bucovina

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 23 - Epoca Fanariota 1

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - Comuna Aghiresu judetul Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - Comuna Doba judetul Satu Mare

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 22 - Moldova 4 - Dimitrie Cantemir

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 21 - Tara Romaneasca 4 - Ultimii Domni pamanteni si Constantin Brancoveanu

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 20 - Influentele culturale in Tarile Romane

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 19 - Tarile Romane in sec. 17-18

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 18 - Transilvania 3 - dupa Mihai Viteazul si Scoala Ardeleana

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 17 - Tarile Romane si Mihai Viteazul

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal COLUMNA 16 - Transilvania 2 Situatia in sec 16 pana la Mihai Viteazul

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 15 - Tara Romaneasca 3 - Neagoe Basarab si Petru Cercel

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 14 - Matei Corvin si Vlad Tepes

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 13 - Moldova 3, Moldova dupa Stefan cel Mare si Petru Rares

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 12 - Moldova 2, Alexandru Cel Bun si Stefan Cel Mare

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 11 - Tara Romaneasca 2 si Mircea Cel Batran

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 10 - Clasele inferioare, armata si orasele

Știri

Cum era sărbătorit Ignatul, de bunii și străbunii noștri

today20/12/2023

Background
share close

Ziua de Ignat, în care este sărbătorit Sfântul Mucenic Ignatie Teoforu este una dintre zilele de sărbătoare specifice Crăciunului.

Sfântul Mucenic Ignatie Teoforu a fost urmaș al apostolilor. A trecut prin mai multe chinuri din cauza credinței sale în Hristos la care nu a vrut să renunțe. Se spune că Sfântul Mucenic Ignatie a fost aruncat leilor, iar osemintele sale au fost duse la Antiohia, fiind ulterior venerate ca moaște.

Ritualurile de Ignat începeau în seara de 19 decembrie, când gazda fierbea grâu. Acesta era tămâiat și bincuvântat, iar apoi toți din familie mâncau din acest grâu. Resturile se dădeau animalelor din gospodărie. Avea rolul să purifice și să țină oamenii și animalele sănătoși în anul care urma.

Tradiția românească dă o importanță deosebită zilei de 20 decembrie, în care, în satele de altădată se sacrificau porcii. Comunitatea rurală stabilea ierarhia în sat după greutatea animalului ce urma a fi sacrificat. Practic, nu erai gazdă dacă, pe 20 decembrie, nu sacrificai un porc mai mare de 120 de kg.

Sacrificiul simbolizează încheierea unui ciclu al vieții ajunse la final și renașterea, o tranziție între vechi și nou. Bucatele ce erau așezate pe masa de Crăciun erau rezultatul ritualurilor din ziua de Ignat.

Oamenii acordau o atenție deosebită fiecărui detaliu. Sacrificarea nu putea începe înainte de ivirea zorilor și nici nu putea depăși apusul soarelui. Se considera că lumina avea rol purificator. Astfel se puteau ține la distanță de gospodărie și de membri familiei duhurile rele și bolile. Locul în care se desfășura activitatea în ziua de Ignat era stropit cu apă sfințită pentru ca duhurile să fie ținute la distanță.

Deși activitățile care țineau de sacrificarea animalelor erau desfășurate cu precădere de bărbați, femeile erau cele care pregăteau „cina porcului”, numită în unele zone „pomana porcului”. În jurul acestei cine se așezau toți cei care participau la activitățile de la Ignat. Rugăciunile de dinaintea mesei exprimau recunoștința oamenilor față de Dumnezeu, pentru toate cele primite ca dar de la divinitate. Apoi gospodinele pregăteau din purcelul proaspăt sacrificat rețete din moși strămoși, preparate care costituie și astăzi baza meselor de sărbători.

În Ardeal se făceau cârnații și se punea la sărat slănina, se făcea cișca, iar ulterior se afumau pentru a se păstra cât mai mult timp. Slănina constituia mâncarea de bază de la muncile câmpului din anul care urma.

Ca și astăzi, oamenii preparau caltaboșii, iar ca simbol al Ignatului, sângeretele.

Alte activități erau interzise in gospodărie. Nu era permis cusutul sau spălatul rufelor și măturatul casei.

 

 

Written by: Carmen Iancu