play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
playlist_play chevron_left
volume_up
  • cover play_arrow

    radio SOMEȘ radio SOMEȘ - tradiție și folclor

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Dragu jud. Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Judetul Salaj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Tautii Magheraus jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Ocna Sugatag jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Nimigea jud. Bistrita-Nasaud

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Aiton jud Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Com Grosii Tiblesului jud Maramures

  • play_arrow

    Calator prin Ardeal Com. Sanpaul jud. Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Rodna

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Luna jud Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Orasul Viseu de Sus jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Targu Lapus judetul Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Suatu judetul Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Sisesti jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Moftin jud. Satu Mare

  • play_arrow

    Calator prin Ardeal - Comuna Mediesu Aurit jud Satu Mare

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 27 - Regulamentul Organic Revolutia de la 1848 si Avram Iancu

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 26 - Principatele dupa Tudor Vladimirescu si modernizarea lor

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 25 - Tudor Vladimirescu

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 24 - Epoca Fanariota 2 Bucovina

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 23 - Epoca Fanariota 1

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - Comuna Aghiresu judetul Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - Comuna Doba judetul Satu Mare

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 22 - Moldova 4 - Dimitrie Cantemir

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 21 - Tara Romaneasca 4 - Ultimii Domni pamanteni si Constantin Brancoveanu

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 20 - Influentele culturale in Tarile Romane

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 19 - Tarile Romane in sec. 17-18

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 18 - Transilvania 3 - dupa Mihai Viteazul si Scoala Ardeleana

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 17 - Tarile Romane si Mihai Viteazul

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal COLUMNA 16 - Transilvania 2 Situatia in sec 16 pana la Mihai Viteazul

General

Educația românească sub lupa OECD: începutul unei reforme de fond!

today31/05/2025

Background
share close

Marți, 27 mai, a avut loc lansarea Raportului OECD pentru România în educație (Education & Skills), în Aula Academiei Române, cu participarea echipei OECD, condusă de domnul Andreas Schleicher, directorul pentru Education & Skills în OECD, și a domnului Luca Niculescu, coordonator național pentru procesul de aderare a României la OECD. Acesta este primul raport public al României în procesul de aderare la OECD.

După Revoluția din 1989, România a avut câteva proiecte de țară: aderarea la NATO (pentru securitate), aderarea la Uniunea Europeană (pentru bunăstare) și apoi la spațiul Schengen (pentru circulație liberă), PNRR (pentru redresare și reziliență) și aderarea, aflată în proces, la OECD (pentru dezvoltare).
Raportul OECD poate fi înțeles astfel: are o parte de evaluare, care constă într-o radiografie dimensională (calitate-echitate-guvernanță) și comparativă (prin standardele OECD) a sistemului de educație din România. Pornind de la partea de evaluare, există apoi o parte de recomandări/politici, formulate la nivel de viziune/strategii generale (rareori în aspecte operaționale – acestea revenind decidenților). Raportul OECD a acoperit mai multe teme relevante ale sistemului de educație, și anume educația timpurie, perioada „școlarității obligatorii”, învățământul terțiar și învățarea pe parcursul vieții.
Declarațiile Ministrului Educației, Daniel David.
„În cadrul procesului de aderare la OECD există demersuri tematice, educația fiind unul dintre acestea. Mă bucur că astăzi s-a prezentat Raportul OECD pentru educație, așa cum am spus, primul raport public al României în procesul de aderare la OECD. Demersul a început în 2022, s-a derulat pe parcursul anilor 2023-2024, eu finalizând, validând și lansând Raportul OECD în 2025. Le mulțumesc tuturor celor implicați, demnitari, specialiști și oameni ai educației!
Atunci când am prezentat Raportul QX (https://edu.ro/raportQX), am spus că acesta va fi completat de Raportul OECD (https://edu.ro/press_rel_46_2025_prezentare_raport_QX), acolo unde este cazul, lăsând această posibilitate mai ales în zona educației timpurii. Într-adevăr, Raportul QX are o parte de evaluare care constă dintr-un „diagnostic” categorial, focalizat pe probleme relevante de arhitectură și/sau urgente în sistemul de educație și comparativ (prin diverse standarde internaționale), urmată de o parte de soluții pentru probleme în forma unor reforme formulate la nivel de viziune/strategii generale (care urmează să fie operaționalizate prin discuții cu specialiștii și actorii din sistem).
Găsesc Raportul OECD ca unul riguros și foarte util, atât în sine, cât și ca input pentru Raportul QX, așa cum am remarcat în discuțiile cu domnul Andreas Schleicher, nu există între cele două rapoarte contradicții marcante, ci mai ales complementaritate și unele suprapuneri care întăresc acele concluzii, împreună putând sta la baza unei reforme de fond în educația românească.
Dacă facem bine ceea ce trebuie făcut, putem vedea primele rezultate pozitive în sistemul de educație românesc în 3-5 ani, în funcție de ciclul educațional!”, a declarat Daniel David, Ministrul Educației și Cercetării.

Written by: Moldovan Raluca