play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
playlist_play chevron_left
volume_up
  • cover play_arrow

    radio SOMEȘ radio SOMEȘ - tradiție și folclor

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Com Grosii Tiblesului jud Maramures

  • play_arrow

    Calator prin Ardeal Com. Sanpaul jud. Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Rodna

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Luna jud Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Orasul Viseu de Sus jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Targu Lapus judetul Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Suatu judetul Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Sisesti jud. Maramures

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal Comuna Moftin jud. Satu Mare

  • play_arrow

    Calator prin Ardeal - Comuna Mediesu Aurit jud Satu Mare

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 27 - Regulamentul Organic Revolutia de la 1848 si Avram Iancu

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 26 - Principatele dupa Tudor Vladimirescu si modernizarea lor

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 25 - Tudor Vladimirescu

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 24 - Epoca Fanariota 2 Bucovina

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 23 - Epoca Fanariota 1

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - Comuna Aghiresu judetul Cluj

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - Comuna Doba judetul Satu Mare

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 22 - Moldova 4 - Dimitrie Cantemir

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 21 - Tara Romaneasca 4 - Ultimii Domni pamanteni si Constantin Brancoveanu

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 20 - Influentele culturale in Tarile Romane

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 19 - Tarile Romane in sec. 17-18

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 18 - Transilvania 3 - dupa Mihai Viteazul si Scoala Ardeleana

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 17 - Tarile Romane si Mihai Viteazul

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal COLUMNA 16 - Transilvania 2 Situatia in sec 16 pana la Mihai Viteazul

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 15 - Tara Romaneasca 3 - Neagoe Basarab si Petru Cercel

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 14 - Matei Corvin si Vlad Tepes

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 13 - Moldova 3, Moldova dupa Stefan cel Mare si Petru Rares

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 12 - Moldova 2, Alexandru Cel Bun si Stefan Cel Mare

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 11 - Tara Romaneasca 2 si Mircea Cel Batran

  • cover play_arrow

    Calator prin Ardeal - COLUMNA 10 - Clasele inferioare, armata si orasele

General

Expoziție de autovehicule ARO și IMS la Facultatea de Istorie și Filosofie din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca

today15/05/2024

Background
share close

Clujenii pot admira azi patru autoturisme ARO și IMS expuse în curtea clădirii în care învață studenții și masteranzii Facultății de Istorie și Filosofie a UBB, pe strada Napoca, nr. 11. Expoziția se deschide la ora 10,00. Aceasta este organizată de către studenții specializărilor Etnologie, Turism Cultural și Istoria Artei în cadrul cursului și seminarului „Patrimoniu Industrial”.

Evenimentul pornește de la ideea prezentării unor exemple spectaculoase din patrimoniul industrial românesc. Acestea au făcut parte din peisajul urban și rural românesc timp de o jumătate de secol, fiind foarte cunoscute și pe plan internațional.

Istoria automobilului de teren românesc

România a început să producă autoturisme de teren în anul 1957. Primul automobil  s-a numit M 57 și a ieșit pe poarta uzinei de la Câmpulung Muscel. Atunci au fost produse 154 de exemplare. În anul 1959 se obține o variantă îmbunătăţită numită M59 și se produc 803 exemplare. Din anul 1969 maşinile de teren poartă sigla Aro.

În 1972 s-a lansat „familia” Aro 24. Abia în 1978 este folosit un motor diesel românesc pe Aro 4×4. Acesta se numea D-127 şi provenea de la uzina Tractorul Braşov. În anul 1986 existau contracte active de export pentru 35 de ţări. În 1990 este prezentat la Târgul Internaţional Bucureşti modelul Aro 244 Hunter, exportat în Franţa, Spania, Ceho-Slovacia cu motoare Renault.

În 1991 se înregistrează o producţie de 9.240 unităţi. Producţia pe anul 1992 este de 10.152 unităţi, 3.000 de unităţi fiind exportate în Franţa, Spania, Belgia, Grecia, Maroc, Angola, Argentina, Venezuela ş.a. În 1998 este introdusă şi varianta turbo diesel (turbosuflanta produsă la Hidromecanica Braşov) a motorului DX 28-01, dezvoltând 88 cp la 4000 rpm. În acelaşi an pornesc unele colaborări cu Daewoo România şi Toyota.

Automobilul de teren a ieșit din fabricație în anul 2003 în România. În Cehia, Aro s-a fabricat până în 2013.

Elena Vesa

Written by: Elena Vesa