Listeners:
Top listeners:
radio SOMEȘ radio SOMEȘ - tradiție și folclor
Calator prin Ardeal Comuna Runcu Salvei jud. Bistrita Nasaud
Calator prin Ardeal Comuna Mirsid jud. Salaj
Calator prin Ardeal Comuna Asuaju de Sus jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Petrova jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Dorolt jud. Satu Mare
Calator prin Ardeal Comuna Somes Odorhei jud Salaj
Calator prin Ardeal Comuna Salsig jud Maramures
Calator prin Ardeal comuna Ruscova jud Maramures
Calator prin Ardeal comuna Leordina jud Maramures
Calator prin Ardeal comuna Jichisu de Jos jud Cluj
Calator prin Ardeal Comuna Iara jud. Cluj
Calator prin Ardeal Comuna Farcasa jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Suciu de Sus jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Lapus jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Coroieni jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Viseu de Jos jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Bogdan Voda jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Apa jud. Satu Mare
Calator prin Ardeal Comuna Marca judetul Salaj
Calator prin Ardeal Comuna Sapanța jud. Maramureș
Calator prin Ardeal Comuna Pomi jud. Satu Mare
Calator prin Ardeal Comuna Ileanda jud. Salaj
Calator prin Ardeal Comuna Hida jud. Salaj
Calator prin Ardeal Comuna Dragu jud. Salaj
Calator prin Ardeal orașul Ardud jud. Satu Mare
Calator Prin Ardeal Comuna Desesti jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Dragu jud. Salaj
Calator prin Ardeal Judetul Salaj
Calator prin Ardeal Tautii Magheraus jud. Maramures
Calator prin Ardeal Comuna Ocna Sugatag jud. Maramures
today15/05/2024
Clujenii pot admira azi patru autoturisme ARO și IMS expuse în curtea clădirii în care învață studenții și masteranzii Facultății de Istorie și Filosofie a UBB, pe strada Napoca, nr. 11. Expoziția se deschide la ora 10,00. Aceasta este organizată de către studenții specializărilor Etnologie, Turism Cultural și Istoria Artei în cadrul cursului și seminarului „Patrimoniu Industrial”.
Evenimentul pornește de la ideea prezentării unor exemple spectaculoase din patrimoniul industrial românesc. Acestea au făcut parte din peisajul urban și rural românesc timp de o jumătate de secol, fiind foarte cunoscute și pe plan internațional.
România a început să producă autoturisme de teren în anul 1957. Primul automobil s-a numit M 57 și a ieșit pe poarta uzinei de la Câmpulung Muscel. Atunci au fost produse 154 de exemplare. În anul 1959 se obține o variantă îmbunătăţită numită M59 și se produc 803 exemplare. Din anul 1969 maşinile de teren poartă sigla Aro.
În 1972 s-a lansat „familia” Aro 24. Abia în 1978 este folosit un motor diesel românesc pe Aro 4×4. Acesta se numea D-127 şi provenea de la uzina Tractorul Braşov. În anul 1986 existau contracte active de export pentru 35 de ţări. În 1990 este prezentat la Târgul Internaţional Bucureşti modelul Aro 244 Hunter, exportat în Franţa, Spania, Ceho-Slovacia cu motoare Renault.
În 1991 se înregistrează o producţie de 9.240 unităţi. Producţia pe anul 1992 este de 10.152 unităţi, 3.000 de unităţi fiind exportate în Franţa, Spania, Belgia, Grecia, Maroc, Angola, Argentina, Venezuela ş.a. În 1998 este introdusă şi varianta turbo diesel (turbosuflanta produsă la Hidromecanica Braşov) a motorului DX 28-01, dezvoltând 88 cp la 4000 rpm. În acelaşi an pornesc unele colaborări cu Daewoo România şi Toyota.
Automobilul de teren a ieșit din fabricație în anul 2003 în România. În Cehia, Aro s-a fabricat până în 2013.
Elena Vesa
Written by: Elena Vesa
Aro expoziție Facultatea de Istorie și Filosofie IMS Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
Emisiune de promovare a valorilor tradiționale.
closeCopyright radio SOMES 2024