Listeners:
Top listeners:
radio SOMEȘ radio SOMEȘ - tradiție și folclor
Calator prin Ardeal - Orasul Cavnic Jud. Maramures
Calator prin Ardeal - Satulung jud. Maramures
Calator prin Ardeal - Huedin jud. Cluj
Calator prin Ardeal - Sighetu Marmatiei
Calator prin Ardeal - Negresti Oas jud. Satu Mare
Calator prin Ardeal - Comuna Ciucea jud. Cluj
Calator prin Ardeal - Comuna Negreni jud. Cluj
Calator prin Ardeal - Comuna Camar jud. Salaj
Calator prin Ardeal - Comuna Sanmartin Bihor
Calator prin Ardeal - Jibou Jud. Salaj
Calator prin Ardeal - Comuna Cernesti Maramures
Călător prin Ardeal - Ardusat-județul Maramureș
Călător prin Ardeal - Certeze-județul Satu-Mare
Călător prin Ardeal-comuna Mireșu Mare-județul Maramureș
Călător prin Ardeal-comuna Letca- județul Sălaj
Călător prin Ardeal - comuna Dumbrăvița - Maramureș
Călător prin Ardeal-comuna Rona de Jos-Maramureș
Călător prin Ardeal-comuna Bistra - Maramureș
Călător prin Ardeal -comuna Săcălășeni Radio Someș
Calator prin Ardeal - Baia Mare
Călător prin Ardeal -județul Cluj Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Năpradea Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Valea Chioarului Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Remetea Chioarului Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Recea Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Repedea Radio Someș
Călător prin Ardeal -orașul Șomcuta Mare Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Budești Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Rozavlea Radio Someș
Călător prin Ardeal -comuna Poienile de sub Munte Radio Someș
today15/05/2024
Clujenii pot admira azi patru autoturisme ARO și IMS expuse în curtea clădirii în care învață studenții și masteranzii Facultății de Istorie și Filosofie a UBB, pe strada Napoca, nr. 11. Expoziția se deschide la ora 10,00. Aceasta este organizată de către studenții specializărilor Etnologie, Turism Cultural și Istoria Artei în cadrul cursului și seminarului „Patrimoniu Industrial”.
Evenimentul pornește de la ideea prezentării unor exemple spectaculoase din patrimoniul industrial românesc. Acestea au făcut parte din peisajul urban și rural românesc timp de o jumătate de secol, fiind foarte cunoscute și pe plan internațional.
România a început să producă autoturisme de teren în anul 1957. Primul automobil s-a numit M 57 și a ieșit pe poarta uzinei de la Câmpulung Muscel. Atunci au fost produse 154 de exemplare. În anul 1959 se obține o variantă îmbunătăţită numită M59 și se produc 803 exemplare. Din anul 1969 maşinile de teren poartă sigla Aro.
În 1972 s-a lansat „familia” Aro 24. Abia în 1978 este folosit un motor diesel românesc pe Aro 4×4. Acesta se numea D-127 şi provenea de la uzina Tractorul Braşov. În anul 1986 existau contracte active de export pentru 35 de ţări. În 1990 este prezentat la Târgul Internaţional Bucureşti modelul Aro 244 Hunter, exportat în Franţa, Spania, Ceho-Slovacia cu motoare Renault.
În 1991 se înregistrează o producţie de 9.240 unităţi. Producţia pe anul 1992 este de 10.152 unităţi, 3.000 de unităţi fiind exportate în Franţa, Spania, Belgia, Grecia, Maroc, Angola, Argentina, Venezuela ş.a. În 1998 este introdusă şi varianta turbo diesel (turbosuflanta produsă la Hidromecanica Braşov) a motorului DX 28-01, dezvoltând 88 cp la 4000 rpm. În acelaşi an pornesc unele colaborări cu Daewoo România şi Toyota.
Automobilul de teren a ieșit din fabricație în anul 2003 în România. În Cehia, Aro s-a fabricat până în 2013.
Elena Vesa
Written by: Elena Vesa
Aro expoziție Facultatea de Istorie și Filosofie IMS Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
Copyright radio SOMES 2024