Proiectul anunțat săptămâna aceasta, la Cluj, prin care peste 100 de elevi de clasa a XI-a ar urma să fie evaluați prin scanarea mâinilor cu un dispozitiv care identifică abilitățile native privind cariera, este contestat de reprezentanții Universității Babeș-Bolyai și ai Facultății de Psihologie și Științele Educației.
Aceștia au fost prezentați de inspectorul școlar general din Cluj drept parteneri în proiect. Ei au declarat că acest lucru nu este adevărat. Mai spun și că instrumentul prezentat pentru derularea acestui proiect nu este, din informațiile lor, unul acreditat și validat de experți în psihologie, la nivel național sau international.
Desfășurarea acestui proiect-pilot „cred că este o greșeală”, apreciază rectorul UBB, Daniel David, care este și președinte al Asociației Psihologilor din România. Printre motivele invocate de el: faptul că instrumentul folosit „nu știu să fie printre instrumentele acreditate de către Colegiul Psihologilor din România” sau la nivel internațional. „Măcar în sistemul public, ar trebui să folosim teste și probe psihologice validate și acreditate de Colegiul Psihologilor din România, pentru că este vorba și despre copii, și despre sistemul public”, a declarat pentru EduPedu rectorul Daniel David.
La conferința de presă organizată de ISJ Cluj a fost prezent și Adrian Opre de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației. Acesta este și președintele Comisiei de psihologie educațională a Colegiului Psihologilor. Acum, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că instituția pe care o reprezintă nu a semnat niciun fel de parteneriat pentru acest proiect. Spune că a luat parte la conferința de prezentare a inițiativei deoarece ideea de principiu, de a susține soluții pentru consiliere în carieră, este „foarte bună, dar să susțin aparatul – așa ceva nu pot să fac și n-am făcut nici acolo”.
Inspectoraul Școlar Județean oprește proiectul până la clarificarea eficienței aparatului
După aceste reacții, conducerea Inspectoratului Școlar Județean Cluj a anunțat că Proiectul-pilot de „scanare” a palmelor elevilor pentru profilul de orientare în carieră nu va fi promovat în școli.
Reprezentanții ISJ Cluj spun că până când nu vor fi clarificate aspectele care țin de eficacitatea și relevanța rapoartelor generate de acest proiect care nu este acreditat acesta nu va ajunge în școlile clujene.
„În contextul informațiilor vehiculate în spațiul public, referitoare la prezentarea, în cadrul unei Conferinței de presă, din 23 ianuarie 2024 a Proiectului pilot, de orientare vocațională, „ÎNCOTRO? EU” conducerea Inspectoratului Școlar Județean Cluj anunță public faptul că această inițiativă nu va fi promovată la nivelul unităților de învățământ preuniversitar din județul Cluj, până la momentul clarificării tuturor aspectelor care țin de eficacitatea și relevanța rapoartelor generate.
Asigurăm părinții și opinia publică asupra faptului că școala clujeană rămâne un spațiu protejat, care valorifică metode și instrumente a căror eficacitate și utilitate nu periclitează sănătatea fizică și mintală a elevilor”, transmite ISJ Cluj.
Amintim că, pe 23 ianuarie, într-o conferință de presă organizată de către Inspectoratul Școlar Județean Cluj s-a anunțat că peste 100 de elevi clujeni de clasa a XI-a vor fi incluși într-un proiect-pilot care prevede scanarea mâinilor, cu un dispozitiv „pentru identificarea abilităților native privind cariera lor viitoare”.
Elena Vesa