play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
playlist_play chevron_left
volume_up
  • cover play_arrow

    radio SOMEȘ radio SOMEȘ - tradiție și folclor

  • cover play_arrow

    Călător prin Ardeal -comuna Bârsana Radio Someș

  • cover play_arrow

    Călător prin Ardeal -comuna Moisei Radio Someș

  • cover play_arrow

    Călător prin Ardeal -orașul Ulmeni Radio Someș

  • cover play_arrow

    Călător prin Ardeal -orașul Șimleul Silvaniei Radio Someș

  • cover play_arrow

    Călător prin Ardeal -comuna Cătina Radio Someș

  • cover play_arrow

    Călător prin Ardeal -orașul Baia Sprie Radio Someș

  • cover play_arrow

    Călător prin Ardeal -orașul Seini Radio Someș

  • cover play_arrow

    Călător prin Ardeal -comuna Mihai Viteazu Radio Someș

  • cover play_arrow

    Călător prin Ardeal -comuna Cămărașu Radio Someș

  • cover play_arrow

    Călător prin Ardeal -comuna Palatca Radio Someș

General

Planul Național Strategic pentru perioada 2023-2027 a fost returnat cu 370 observații

today06/14/2022

Background
share close
       Planul Național Strategic pentru perioada 2023-2027, trimis în martie 2022 la Comisia Europeană de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, a fost returnat cu 370 observații.
Comisia întreabă MADR de ce au fost excluse de la sprijin fermele mici și mijlocii ( fermele de familie) și de ce nu este o prioritate depozitarea și procesarea pentru producători?
Este vorba de 15,9 miliarde euro , bani europeni, care ar trebui să subvenționeze agricultura românească începând de la 1 Ianuarie 2023. Din suma totală, 9,98 miliarde euro sunt pentru plăți directe prin APIA, 0,26 miliarde euro pentru intervenții sectoriale și 5,65 miliarde euro este bugetul pentru dezvoltare rurală ( proiecte accesate prin AFIR).
Adrian Oros, fostul Ministru al Agriculturii vine cu o declarație politică în care oferă răspunsuri la cele semnalate de Comisia Europeană: „Dacă vă întrebați de ce are atât de multe observații Comisia, răspunsul este simplu.
Pentru că PNS a fost modificat grosolan față de varianta discutată cu asociațiile din Comitetul de monitorizare la consultările din luna noiembrie 2021. Și pentru că nu se corelează cu nevoile și prioritățile agriculturii românești.
În varianta de PNS propusă, modificată semnificativ față de perioada de tranziție 2021-2022 (6,2 miliarde euro), “au fost efectiv excluse de la sprijin fermele mici și mijlocii.
Sprijinul vizează în primul rând unitățile comerciale mari, plafonul maxim fiind ridicat de la 1,5 milioane euro la 15 milioane euro”, remarcă Comisia.
Pentru perioada de tranziție am alocat în anul 2021 aprox. 1 miliard de euro pentru depozitare și procesare, fermierii și producătorii fiind principalii beneficiari.
În PNS trimis la Comisie în martie 2022, producatorii au fost excluși.
Pe bună dreptate, “Comisia invită MADR să reconsidere această abordare, și observă că nu există o logică a intervențiilor și o legătură între intervenții, indicatorii de rezultat și obiective.
Intervențiile din PNS propus, nu sunt direcționate către sectoarele și zonele cu cele mai mari nevoi și perspective de dezvoltare, așa cum a reieșit din analiza SWOT și analiza nevoilor făcute în 2020-2021:
-susținerea fermelor de familie,
-consolidarea poziției fermierilor în lanțul valoric,
-creșterea capacității de depozitare și procesare, mai ales a fermierului etc.”
Aceste interese nelegitime și antinaționale pot duce la întârzieri mari în adoptarea PNS. Se va prelungi mult dialogul cu Comisia Europeană iar apoi capitolele din PNS vor trebui transpuse în sistemul informatic.
Fermierii români riscă să nu încaseze la timp subvențiile în 2023″ susține fostul Ministru al Agriculturii, Adrian Oros.

Written by: Somes Radio


0%